crisis als kans …
De personen die dagelijks met het kind of de jongere omgaan hebben veel invloed.
Leerkrachten, groepsleiding, opvoeders zijn aanwezig in de levensruimte van een kind.
In deze Life Space ervaart de jongere hoe op hem gereageerd wordt,
hoe de interacties gaan tussen hem en zijn omgeving.
Ook de conflicten vinden daar plaats.
LSCI geeft in deze interacties in de dagelijkse leefwereld methodische steun aan de
volwassene die werkt met jongeren die regelmatig met hun omgeving in conflict
komen.
De conflictcyclus helpt het verloop van een conflict, en escalatie in een crisis, te begrijpen en daarop in te grijpen. Ook de rol van de volwassene in dit proces wordt zo inzichtelijker.
Het LSCI proces biedt handvatten om bij een conflict en een crisis
constructief in gesprek te gaan met het kind over de actuele
situatie, en de betekenis die het heeft voor andere vergelijkbare
conflict-situaties in het verleden en de toekomst. Zo wordt de
crisissituatie gebruikt als kans om van te leren.
In dit gespreksproces gaan de volwassene en het kind elkaars
verhaal en interpretatie beter begrijpen.
Van daaruit komen concrete alternatieve oplossingen aan bod
voor de ontstane situatie en voor toekomstige incidenten. Die
worden ook geoefend en in een uitvoerbaar plan gezet.
Het proces van de LSCI interventie onderscheidt zes fasen:
4. inzicht het samen begrijpen en inzicht krijgen in de essentie van deze crisis, en het destructieve gedragspatroon dat de jongere in zijn greep houdt, geeft draagvlak voor het verkennen van andere gedragsmogelijkheden in soortgelijke situaties |
5. nieuwe vaardigheden een concreet plan voor alternatief gedrag, in voor de jongere haalbare stapjes, wordt gemaakt en geoefend, zodat de jongere positieve ervaringen op kan doen, in plaats van nieuwe crisissituaties door herhaling van het destructieve gedragspatroon |
6. transfer de interventie vindt plaats in de Life Space van de jongere daarom wordt aan het eind gekeken oe de jongere de draad van zijn dagelijkse situatie weer op kan pakken, en welke steun hij nodig heeft om zijn plan ten uitvoer te brengen |
1. ontlading omdat de interventie start op het moment van e crisis, is de eerste stap het aandacht hebben voor de overweldigende emoties bij de jongere, voordat meer beroep gedaan kan worden op rationelere processen |
2. tijdlijn het begrijpen van het verhaal van de jongere over de crisis is essentieel om samen verder te komen, het concept van de conflictcyclus helpt bij het verhelderen van dit verhaal |
3. centraal thema de kern van wat er mis ging in het verloop van deze gebeurtenissen biedt aanknopingspunten voor alternatieve oplossingen |
De LSCI interventie krijgt verder invulling met de nieuwe kansen interventie die aansluit bij
het specifieke destructieve gedragspatroon van de jongere:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
http://www.lsci.org/real-examples-lsci-interventions-kids
Vanuit het herkennen van het gedragspatroon
wordt gewerkt aan een plan dat tegemoet komt
aan het betreffende essentiële probleem voor de jongere, dat veelal in meerdere situaties opduikt.
|
|
LSCI biedt een concrete, direct toepasbare methodiek aan de opvoeders bij crisissituaties. De achtergrond en onderbouwing hiervan is multi-theoretisch. LSCI integreert kennis en inzichten uit de psychodynamische, cognitieve, gedrags- , sociale leer-, conflict- en ontwikkelingstheorieën, aangevuld met inzichten uit de trauma- en neurowetenschappelijke theorieën.
Dat zouden jullie maar beter doen,
want dat helpt ons gasten