Literatuur
Boek
‘Praten met kinderen en jongeren
in crisissituaties,
Life Space Crisis Intervention’
N.J. Long M.M.
Wood F.A. Fecser
‘Praten met kinderen en jongeren
in crisissituaties,
Life Space Crisis Intervention’
N.J. Long M.M.
Wood F.A. Fecser
Onderzoek
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de implementatie en de effecten van LSCI in verschillende settings.
Voor meer onderzoeken zie: research studies
Voor meer onderzoeken zie: research studies
Press Esc to close
Dawson
Carol Dawson onderzocht de effecten van LSCI bij implementatie op een school voor jongeren met emotionele stoornissen in New York City in de leeftijd van 11-15 jaar, in 1999-2000. De medewerkers van een ‘controle school’ ontvingen coaching. Zij vond de volgende effecten bij de ‘LSCI school’:- het aantal crises daalde
- het aantal schorsingen vanwege wangedrag verminderde
- het aantal spijbeluren nam af
- minder jongeren werden doorverwezen naar restrictievere scholen
- meer jongeren werden doorverwezen naar minder restrictieve scholen of konden deels reguliere schoolprogramma’s volgen
- de medewerkers gaven aan beter in staat te zijn met crisissen van jongeren om te gaan
- de jongeren gaven aan dat het helpt om met leerkrachten te praten wanneer je problemen hebt
Press Esc to close
D’Oosterlinck
Franky D’Oosterlinck onderzocht de effecten van implementatie van LSCI in zes (semi-)residentiële instellingen met speciaal onderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige emotionele en gedragsproblemen in Vlaanderen, in de leeftijd van 9-19 jaar, in 2002-2005. Hij vond de volgende effecten:- directe agressie en vijandigheid namen af
- angst nam af
- schadevermijdend gedrag nam toe
- de medewerkers gaven aan beter in staat te zijn met conflictsituaties om te gaan
- de jongeren gaven aan dat het praten in een crisis helpt om destructieve en pijnlijke gedachten en gevoelens te verminderen, en om hun eigen rol in het conflict beter te zien
Press Esc to close
Soenen
Bram Soenen onderzocht de implementatie en effecten van LSCI in een (semi-)residentiële instelling met speciaal onderwijs voor kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problematieken in Vlaanderen, in 2008-2013.Het proefschrift wordt in 2014 verdedigd aan de Universiteit van Gent. Hij vond de volgende effecten:- verhoging van de leerprestaties
- afname van angsten
- afname van depressie
- afname van internaliserende problemen
- afname van verschil in beleving tussen opvoeders en kinderen
Press Esc to close
‘S.R. Naslund, Life space interviewing: A descriptive analysis of crisis intervention with emotionally disturbed children in a special education school (Doctoral dissertation, American University,1985). Dissertation Abstracts International, 45/08A, 2487. (DER 84-25243)’
En in ‘S.R. Naslund, Life space interviewing: A psychoeducational interviewing model for teaching pupil insights and measuring program effectiveness. The Pointer, 31, 12-15’
Naslund
Naslund onderzocht effecten van LSI in een instelling voor speciaal onderwijs en geestelijke gezondheidszorg voor ernstig emotioneel en gedragsgestoorde jongeren in Washington D.C., in de leeftijd van 6-13 jaar, in 1984-1985. Zij vond de volgende effecten:- daling van gebruik van de crisiskamer
- toename van klaswerk
- afname van verlies in zelfbeheersing
- toename van spontane vraag naar LSI’s (praten over een probleem met een volwassene)
- vermindering van gebruik van fysieke dwang
- verschuiving van Reality Rub LSI naar New Tools LSI in het proces met jongeren
‘S.R. Naslund, Life space interviewing: A descriptive analysis of crisis intervention with emotionally disturbed children in a special education school (Doctoral dissertation, American University,1985). Dissertation Abstracts International, 45/08A, 2487. (DER 84-25243)’
En in ‘S.R. Naslund, Life space interviewing: A psychoeducational interviewing model for teaching pupil insights and measuring program effectiveness. The Pointer, 31, 12-15’